budynek dydaktyczno-szkoleniowy |
Konkurs na opracowanie koncepcji budowy w ramach zadania pn. Nowoczesna szkoła zawodowa: budowa budynku dydaktyczno szkoleniowego przy ZSP Nr 1 w Tomaszowie Mazowieckim.
PROJEKT ZAGOSPODAROWANIA TERENU Opracowanie dotyczy terenu na działce nr 279.
Składa się on z dwóch połączonych części. Pierwsza, jednokondygnacyjna przylega do budynku socjalnego. Druga - czterokondygnacyjna łączy się przeszklonym pomostem z halą sportową. Łącznik ten znajduje się na pierwszym piętrze, na wysokości 4,2 m. od poziomu gruntu. Takie rozwiązanie umożliwia przejazd z południowo-zachodniej części działki na północno-wschodnią. Przejazd spełnia warunki drogi pożarowej.
Dłuższy bok budynku jest równoległy do ul. Św. Antoniego i do północno - zachodniej granicy działki. Oddalony jest od granicy o 9 m. Od południowego - zachodu, wzdłuż budynku biegnie droga pożarowa. Pomiędzy halą sportową, a szczytem nowoprojektowanego budynku tworzy się niewielki plac, który spełnia funkcje przejazdu pożarowego. Dodatkową zaletą takiego rozwiązania jest ekspozycja wartościowej architektonicznie południowo-wschodniej elewacji hali sportowej.
UKŁAD FUNKCJONALNO - PRZESTRZENNY Projektowany obiekt zgodnie z założeniami konkursu spełnia rolę budynku dydaktyczno - szkoleniowego. Podstawowym warunkiem było stworzenie prawidłowego i czytelnego układu pomieszczeń przy jednoczesnym zachowaniu jak najmniejszej powierzchni zabudowy.
Część niska bezpośrednio przylega do północnej ściany budynku socjalnego. Jest to jednokondygnacyjna kubatura, w której mieszczą się wejście główne, hol wejściowy oraz warsztaty. Przeszklony hol stanowi łącznik między budynkiem szkoły, a budynkiem socjalnym oraz umożliwia przejście od strony dziedzińca szkolnego do południowo-wschodniej części działki. Oddzielenie warsztatów od szkoły ma na celu odizolowanie uciążliwej akustycznie przestrzeni oraz zapewnienie komfortu pracy osobom przebywającym w salach lekcyjnych. Takie rozwiązanie ułatwia ewentualną późniejszą rozbudowę warsztatów oraz upraszcza instalację wentylacji mechanicznej dla warsztatów.
W części wysokiej znajdują się pozostałe pomieszczenia przewidziane w programie. Na parterze, w bezpośrednim sąsiedztwie holu wejściowego, przewidziano szatnie oraz klatkę schodową prowadzącą na dwa pietra budynku. Na zamknięciu korytarza projektuje się część gastronomiczną. Przeszklona sala konsumpcyjna otwiera się widokowo na placyk oraz na tereny zielone północnej części działki.
Projekt zakłada zastosowanie dwóch klatek schodowych z czego jedna pełni funkcję klatki ewakuacyjnej. Przy niej usytuowana jest winda dla niepełnosprawnych. Salę wielofunkcyjną projektuje się na czwartej kondygnacji. Dostępna jest ona z zamkniętej klatki schodowej, dzięki czemu istnieje możliwość jej niezależnego funkcjonowania jako powierzchni konferencyjnej. Budynek przystosowany jest dla osób niepełnosprawnych. Na parterze usytuowano toaletę o odpowiednich gabarytach i wyposażeniu. Przy środkowej klatce schodowej zaprojektowano windę umożliwiającą niepełnosprawnym dojazd na każdą kondygnację. W zawieszonym łączniku przewiduje się zainstalowanie platformy dla niepełnosprawnych. Rozwiązanie takie umożliwi niepełnosprawnym wejście na drugą kondygnację istniejącej sali gimnastycznej, na której zlokalizowane są widownia oraz pomieszczenia kierownicze Zespołu Szkół. Na chwilę obecną druga kondygnacja sali gimnastycznej jak i biura administracji szkoły są niedostępne dla osób niepełnosprawnych. |